Retro Radio

De muziek waar jij mee bent opgegroeid

Retro Radio

Een feest van muzikale herinneringen

Retro Radio

Alléén maar goede muziek


Retromarketing

20-05-2019

Een zeer belangrijk aspect in marketing is emotie. Consumenten zijn eerder bereid een aankoop te doen als de associatie met het product of merk positief is. In veel gevallen missen consumenten dit gevoel bij hedendaagse, moderne producten, merken of diensten. Fabrikanten vallen daarom nogal eens terug op retromarketing: een eens zo succesvol merk of product wordt opnieuw geintroduceerd, inspelend op de nostalgische gevoelens van consumenten. 

Er zijn mooie voorbeelden van Retromarketing in de automobielindustrie: rond de eeuwwiseling kwamen een aantal sterk merken, al dan niet in een nieuw jasje, weer op de markt. Volkswagen introduceerde in 1998 de New Beetle en Mini de originele Mini in 2001. Later kwam Fiat terug met de originele 500 en een grotere versie hiervan. Maar ook in andere industrieen zien we retromarketing: de frisdrank Tjolk kwam in de originele verpakkingen (met de bekende dierenafbeeldingen van een koe, aap en beer) maar met moderne ingredienten. De frisdrankgigant Vrumona herintroduceerde in 2016 in originele vorm de bekende frisdrank Royal Club Shandy, een mix van 7UP en bier. En in 2017 bracht het Finse Nokia, ooit marktleider, het succesvolle model Nokia 3310 opnieuw op de markt. Enigszins gemoderniseerd maar met behoud van het enige spelletje op de telefoon: Snake. 

Het verleden, beter gezegd tot de verbeelding sprekende producten uit het verleden, levert: authenticiteit, collectieve beleving, verhalen, ervaringen, bekendheid, kwaliteitsbesef. Het verleden biedt ook houvast, een anker, een baken in onzekere tijden. Maar achteraf lijken tijdperken altijd zekerder dan ze toen voelden, waren of leken.